The Impact of Using Disk Media (Smart Wheel Game) On Mother’s Knowledge About Adverse Events Following Immunization (AEFI) in Infant’s Basic Immunization
Abstract
Child immunization is an effort to obtain immunity artificially body parts of germs to form antibodies. In West Papua from January to July 2021, there are 63% of children aged 0-11 months who do not or have incomplete immunization status. One of the causal factors, that mothers are worried about the effects of post-immunization, so mothers are reluctant to take children to get immunizations for that the officers anticipate by providing counseling using disc media with an explanation of the effects of immunization that may occur and how they are handled. The purpose of this study was to determine the effect of disc media on mother’s knowledge about adverse events following immunization, AEFI (or in Indonesian we called KIPI) basic immunization in infants at Segun Health Center, Sorong Regency. This study used a quasi-experimental design with posttest only control group design, with two groups randomly selected. The population in this study used infant with a total of 32 respondents. The results of the statistical test using chi square test were obtained p-value = 0.017 (p-value≤0.05) which means there is an influence towards positive way of disc media administration on the mother's knowledge of the adverse event following immunization in infants at the Segun Health Center, Sorong Regency.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar, S. (2013). Instrumen PerangkatPembelajaran (A. holid (ed.); 5(2);26-29). PT Remaja Rosdakarya.
Budi, S. H. (2010). Keefektifan Media Cakram Ajaib Dan Metode Kooperatif Tipe Co-Op Co-Op Pada Pembelajaran Sistem Pencernaan Manusia Di SMP Negeri 30 Semarang. Skripsi. UNNES.
Daryanto, J. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Video Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Tembang Macapat Dalam Pembelajaran Bahasa Daerah Pada Siswa Sekolah Dasar. Pendidikan Dasar, 6(1), 8–15.
Dinkes. (2018). Profil Kesehatan Papua Barat.
Dwi, L. N., Hermawan, R., & Heryanto, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Powtoon Untuk Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, III(III), 33–43.
Ersya, Y. (2018). Penggunaan Media Roda Pintar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Keliling dan Luas Segitiga Kelas IV SDN Dasan Tereng. Skripsi. Universitas Mataram.
Kamalah, R., & Mayor, E. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Smart Wheel Game dalam Pemahaman Dokumentasi Kehamilan pada Mahasiswi Semester III Kebidanan. 9, 20–25.
Kharin, A. N., P, C. F. T., Auza, D. F., & Utami, E. S. (2021). Pengetahuan , Pendidikan , dan Sikap Ibu terhadap Imunisasi Dasar Lengkap di Kabupaten Bogor. Pengabdian Kesehatan Masyarakat, 1(1), 25–31.
Kurniadewi, N. (2019). Penggunaan Media Roda Putar Puzzle Pintar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Siswa SD. Jurnal Teknodik, 23(1), 79–89.
Mulyani, S. N., & Rinawati, M. (2013). Imunisasi Untuk Anak (dilengkapi jadwal dan mitos seputar imunisasi). Nuha Medika.
Nisak, U.M, F. (2016). Pengembangan Permainan Question Wheel Sebagai Media Pembelajaran Untuk Melatih Keaktifan Menjawab Dan Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Jamur. Bioedu, 5(3), 271–276.
Nuzulia, N., & Khoirul, M.M.Z, E. (2020). Pengembangan Media Roda Putar Pada Mata Pelajaran IPS Berbasis Hots Keragaman Suku Dan Budaya Kelas 4 Di MI PSM Padangan Kabupaten Tulungagung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 66–79. https://doi.org/10.35931/am.v5i1.409
Olii, N. (2015). Hubungan Pengetahuan dengan Kepatuhan Ibu Hamil dalam mengkonsumsi Tablet FE di Puskesmas Tamalate Kota Gorontalo. Journal Midwifery Jurusan Kebidanan Politeknik Kesehatan Gorontalo.
Pabar, D. (2021). Cakupan Imunisasi tahun 2021.
Prabandari, A. W. (2018). Pengaruh Pemberian Penyuluhan Dengan Media Video Dan Booklet Terhadap Tingkat Pengetahuan Kesehatan Reproduksi Remaja Di SMK 2 Muhammadiyah Bantul. Poltekkes Jogjakarta.
Primadi, O. (2017). Peran Keluarga Sangat Dibutuhkan untuk Penuhi Hak Imunisasi bagi Anak. Kemkes.Go.Id.
Qothrunnadaa. (2018). Penggunaan Media Cakram Diabetes dalam Konseling untuk Meningkatkan Pengetahuan dan Kepatuhan Diet Pasien Diabetes Melitus Tipe 2 di Puskesmas Godean I. Skripsi.Poltekkes Jogja.
Rahmat, A. S. (2018). Games Book Sebagai Media Pembelajaran Aktif Kolaboratif Siswa Sekolah Dasar. Teknodik, 22(2), 133–142.
Segun, P. (2022). Profile Kesehatan Puskesmas Segun.
Silalahi, J. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Melalui Metode Card Sort Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 163084 Kota Tebing Tinggi. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pendidikan Dasar, 7(1), 62–71.
Sunaengsih, C. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Mutu Pembelajaran Pada Sekolah Dasar Terakreditasi A. Universitas Pendidikan Indonesia, 3(2), 183–190. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v3i2.4259
Yulianingsih, E., Suherlin, I., Aswad, Y., Ischak, W. I., & Hulawa, D. (2021). Penggunaan Booklet terhadap Pengetahuan Anemia pada Remaja Putri. Journal Midwifery Jurusan Kebidanan Politeknik Kesehatan Gorontalo, 6(2), 63. https://doi.org/10.52365/jm.v6i2.311
DOI: http://dx.doi.org/10.52365/jm.v10i1.598
Article Metrics


Copyright (c) 2024 Rizqi Kamalah, Rosmini Pajala, Harlinah Harlinah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Publisher: Jurusan Kebidanan Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Gorontalo Jalan Taman Pendidikan, Kelurahan Moodu, Kecamatan Kota Timur, Gorontalo, Provinsi Gorontalo Tel. (0435)827182, Fax. (0435)827182 email: jm@poltekkesgorontalo.ac.id | Support By: |