Results of Hearing and Vision Tests on Preschool Children at Dharma Wiweka Kindergarten in 2022-2024
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggoro, S. (2022). Effect of Nutritional Status on Infants (0-1 Years) on Growth. Journal Midwifery Jurusan Kebidanan Politeknik Kesehatan Gorontalo, 8(2), 81. https://doi.org/10.52365/jm.v8i2.435
BPS. (2023). Survei Kesehatan Indonesia. Kota Kediri Dalam Angka, 1–68.
Cahyaningrum Gyta, K., Naheria, Hamdiana, Cahyono, D., & Fauzi, M. S. (2024). Edukasi Pengetahuan Menjaga Kesehatan Mata Siswa SDN 004 Samarinda Ilir. 5(4), 5494–5501.
Dewi, I. G. A. S. Y., Somoyani, N. K., & Budiani, N. N. (2022). Hubungan Pengetahuan dengan Sikap Ibu Tentang Stimulasi Perkembangan Anak Usia 12-36 Bulan Menurut Buku Kesehatan Ibu dan Anak. Jurnal Skala Husada : The Journal of Health, 19(1), 17–22. https://doi.org/10.33992/jsh:tjoh.v19i1.1946
Dwi Cahya, K. K., Dwi Saputra, K. A., Asthuta, A. R., & Sutanegara, S. W. D. (2021). Karakteristik Penderita Yang Menjalani Pemeriksaan Pendengaran Di Poliklinik Tht-Kl Rsup Sanglah Denpasar Tahun 2018. E-Jurnal Medika Udayana, 10(8), 62. https://doi.org/10.24843/mu.2021.v10.i8.p10
Hamid, F., Bahasywen, U., Rumapea, M., & Ramadani, S. (2025). Pemeriksaan Mata Anak Prasekolah Little Star Play Group & Kindergarten. 2(1), 18–22.
Hanifa, H., Karlina Sukma Wati, & Dewi Safitri. (2024). Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Berdasarkan Keterampilan Berpikir Simbolik. Alzam: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(1), 11–20. https://doi.org/10.51675/alzam.v4i1.774
Jaringan Inovasi Pelayanan Publik Nasional. (2024). Kami Datang, Penglihatan Terang. https://jippnas.menpan.go.id/inovasi/746. diakses tanggal 2 Desember 2024.
Kartini, K., H, A., A, Z. N., Yenny, Y., & C, A. (2021). Penyuluhan Menjaga Kesehatan Mata Anak Selama Pembelajaran Daring Di Masa Pandemik Covid-19. JUARA: Jurnal Wahana Abdimas Sejahtera, 9–32. https://doi.org/10.25105/juara.v2i1.8267
Kementerian Kesehatan RI. Kemenkes (2024) 'Sayangi Mata Anak Sedari Dini untuk Investasi Masa Depan', [online], available: https://kemkes.go.id/id/sayangi-mata-anak-sedari-dini-untuk-investasi-masa-depan [accessed 2025].
Khayati, F. N., Agustiningrum, R., & Mulyaningsih, D. (2023). Upaya Optimalisasi Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia Pra Sekolah melalui Deteksi Dini Tumbuh Kembang. Jurnal Inovasi Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(2), 6–9. https://doi.org/10.26714/jipmi.v2i2.98
Kristanto, B., & Diyono, D. (2023). Skrining Gangguan Penglihatan Pada Anak Usia Sekolah. Abdimas Kosala : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 51–56. https://doi.org/10.37831/akj.v2i2.287
Mnir, E. D., Amseke, F. V., Snae, D., & Yumina. (2023). Pelatihan Peningkatan Pengetahuan Tumbuh Kembang Anak Melalui Tes Daya Dengar dan Tes Daya Lihat. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 115–122.
Murtini, Suyami, Setianingsih, & Khayati, F. N. (2023). Gambaran Perkembangan Anak Pra Sekolah Di Taman Kanak Kanak Pratiwi Beteng dan BA Universitas Muhammadiyah Klaten. Conference Of Health And Social Humaniora, 1(2), 62–70.
Norlita, W., & Rizky, M. (2022). Pengetahuan Orang Tua tentang Gangguan Perkembangan Speech Delay pada Anak Usia 1-5 Tahun di Posyandu Wilayah Kerja Puskesmas Sidomulyo Pekanbaru. Jurnal Kesehatan" As-Shiha". https://ejurnal.umri.ac.id/index.php/JKU/article/view/4411%0Ahttps://ejurnal.umri.ac.id/index.php/JKU/article/download/4411/2159
Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (2021). Perkembangan Kognitif Bidang Auditori pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 805. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.640
Nugraha, R. P., Windarti, W., & Handini, M. (2022). Pemeriksaan Skrining Pendengaran Pada Anak Dengan Gangguan Bicara. Jurnal Inovasi & Terapan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 78. https://doi.org/https://doi.org/10.35721/jitpemas.v2i1.40
Purwati, N. (2022). Gangguan Dan Hambatan Perkembangan Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(1), 451–468. http://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/guau
Puspitasari, I., Faridah, U., & Saefudin, I. (2021). Hubungan Penggunaan Smartphone dengan Fungsi Penglihatan pada Anak Sekolah di SDN Margomulyo Tayu Pati. 66–71.
Saiyang, B. A., Rares, L. M., & Supit, W. P. (2021). Kelainan Refraksi Mata pada Anak. Medical Scope Journal, 2(2), 59–65. https://doi.org/10.35790/msj.v2i2.32115
Suh, M. J., Lee, J., Cho, W. H., Jin, I. K., Kong, T. H., Oh, S. H., Lee, H. J., Choi, S. J., Cha, D., Park, K. H., & Seo, Y. J. (2023). Improving Accuracy and Reliability of Hearing Tests: An Exploration of International Standards. Journal of Audiology and Otology, 27(4), 169–180. https://doi.org/10.7874/JAO.2023.00388
Widiari, N. K. M., Budiani, N. N., & Novya Dewi, I. G. A. A. (2023). Perbedaan Perilaku Personal Hygiene Anak Prasekolah Sebelum dan Sesudah Diberikan Video Animasi di Taman Kanak-Kanak Nara Budhi Suari. Jurnal Ilmiah Kebidanan (The Journal Of Midwifery), 11(1), 105–113. https://doi.org/10.33992/jik.v11i1.2451
Yuliyani, E. A., Yudhanto, D., Wiguna, P. A., Agung, A., Niti, A., & Triani, E. (2024). Edukasi Pentingnya Deteksi Dini Gangguan Dengar Pada Bayi dan Anak di Poliklinik THT RS Universitas Mataram. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 7(1), 163–166. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jpmpi.v7i1.7444
WHO. WHO (2025) 'Deafness and hearing loss', [online], available: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/deafness-and-hearing-loss [accessed 2025].
WHO. WHO (2024) 'Hari Pendengaran Sedunia 2024', [online], available: https://www.who.int/indonesia/id/news/events/world-hearing-day/2024 [accessed 2025].
DOI: http://dx.doi.org/10.52365/jm.v11i2.1545
Article Metrics
Abstract view : 210 timesCopyright (c) 2025 Ni Putu Listya Dewi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
| Publisher: Jurusan Kebidanan Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Gorontalo Jalan Taman Pendidikan, Kelurahan Moodu, Kecamatan Kota Timur, Gorontalo, Provinsi Gorontalo Tel. (0435)827182, Fax. (0435)827182 email: jm@poltekkesgorontalo.ac.id | Support By: |



