The Effect of Giving Positive Affirmations on Stress Levels in Adolescents

Sofia Mawaddah, Nova Indriani

Abstract


Mental health is still one of the significant problems in the world, including in Indonesia (Ministry of Health of the Republic of Indonesia, 2016). According to WHO (2016), there are 35 million people who experience depression and stress. The purpose of this study to find out if there is an influence on the positive affirmation of stress levels in adolescents. This study used a pre-experimental design on 55 adolescent respondents as a research sample, which was taken using one-group pretest-posttest technique. Data collection using a questionnaire using the T-test test. Based on the results of the t-test, it was obtained that p value = 0.000 (p < 0.05) which the average stress level before positive affirmation was 18.22 (SD = 0.904). The average stress level after positive affirmation was 14.42 (SD = 0.711), which means that there is an effect of giving positive affirmation interventions on stress levels in adolescents.


Keywords


Keywords: Adolescents, Positive Affirmations, Stress Levels

Full Text:

PDF

References


Agustina, M., Sapwal, J. M., & Ikhwani, A. D. (2023). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Optimisme Menyusun Skripsi pada Mahasiswa Akhir Stikes Hamzar Lombok Timur. ProHealth Journal, 20(2), 64-71.

Ahmad, S. N. A., Purnamasari, E., & Suryani DD. (2021). Dukungan Keluarga Dengan Tingkat Stres Pada Siswa Smk Kesehatan X. Jurnal JKFT. 6(1):29.

Angrainy, R., Yanti, P. D., & Oktavia, E. (2020). Hubungan Tingkat Stres Dengan Siklus Menstruasi Pada Remaja Putri Di Sman 5 Pekanbaru Tahun 2019. Al-Insyirah Midwifery Jurnal Ilmu Kebidanan. Journal Midwifery Sci. 9(2):114–120.

Arsini, Y., Amini, A., & Sinaga, P. W. (2023). Pengaruh Berfikir Positif Untuk Menurunkan Stres Psikologis. Jurnal Mudabbir. 17-26.

Aulia, R., & Widyana, R. (2022). Positive Thinking Training in Reducing Stress for People With Hypertension. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 24(1), 139-151. https://doi.org/10.26486/psikologi.v24i1.254.

Caesaria, P. A., Suzana, D., & Airlangga, D. (2024). Literatur Review Masalah Kesehatan Mental Remaja pada Ketidaksetaraan Sosial dan Ekonomi. Indonesia Journal of Behavior Studies, 4(1), 44-52.

Cahya, G. A., Zirani, R., & Azmi, L. (2025). Efektivitas Pelatihan Afirmasi Positif untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Siswa SMA yang akan Melanjutkan ke Jenjang Perguruan Tinggi. Liberosis: Jurnal Psikologi dan Bimbingan Konseling. 13(1), 51-60.

Damairia, D., Bhakti, C. P., & Iriastuti, M. E. (2022). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Positif pada Siswa Kelas X MIPA Melalui Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self-Talk di SMA Negeri 1 Manyaran. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(5), 6727-6731.

El Widad, Z., & Idawati, K. (2023). Afirmasi Positif Dalam Meningkatkan Self Efficacy Di MA Al-Qur’an La Raiba Hanifida Bandung Diwek Jombang. Urwatul Wutsqo. Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislam. 12(1):93–111.

Faradiana, Z., & Mubarok, A. S. (2022). Hubungan Antara Pola Pikir Negatif dengan Kecemasan Dalam Membina Hubungan Lawan Jenis pada Dewasa Awal. Jurnal Psikologi Teori dan Terapan, 13(1), 71-81. Https://Doi.Org/10.26740/Jptt.V13n1.P71-81.

Grace, S., Anggraini, N., & Manurung, A. (2024). Penerapan Terapi Afirmasi Positif pada Pasien dengan Harga Diri Rendah di RSJ Palembang. Jurnal Anestesi, 2(3), 168-177.

Gramedia. Gramedia 2022. Pikiran Negatif: Penyebab, Efek, Dan Cara Mengatasinya, [Online]. Available: Https://Www.Gramedia.C M/Best-Seller/Pikiran-Negatif/. [Accessed 2025]

Hayatizen, E. H., & Prasetyo ME. (2023). Berpikir Positif Terhadap Tingkat Stres Mahasiswa. Al-Kamilah. Jurnal Bimbing Dan Konseling Pendidik Islam. 1(2):1–8.

Mafaza Jannati Herman, T., Azizah Rovilla, K., Rahman, A., Fanny, S., & Irfan, M. (2024). Afirmasi Positif Mengurangi Kecemasan Menghadapi Masa Depan Pada Mahasiswa. Journal Of Exploratory Dynamic Problems, 1(3), 79–85. Https://Doi.Org/10.31004/Edp.V1i3.79.

Marita, V. F., & Rahmasari, D. (2021). Resiliensi Perempuan Korban Kekerasan Dalam Hubungan Pacaran. Character. Jurnal Penelit Psikologipenelitian Psikol. 8(5):10–22.

Novianti, E., & Mia Nazz. (2021). Pengaruh Dukungan Keluarga Terhadap Tingkat Kecemasan Pada Remaja Yang Mengalami Bullying. Jurnal Ilm Kesehat Masy Media Komun Komunitas Kesehat Masy. 13(1):16–21.

Saifudin, M., Adawiyah, S. R., & Mukhaira, I. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Stres Akademik. Junal Kesehatan. 12(2):199–207.

Setyowati, A., & Maslikhah. (2025). The relationship of family support on academic achievement of midwifery students at the midwifery academy. Journal Midwifery (JM), 11(1). https://doi.org/10.52636/jm.v11i1.1305.

Ulansari, N. L., & Sena IG. (2020). Peran Meditasi Dalam Mengurangi Stres Pada Mahasiswa Semester Akhir. Inst Hindu Dharma Negeri Denpasar. Denpasar. P. 10–27.

Yolanda, L., Rachmiaty, S., & Hidayah, Z. (2022). Increasing Positive Thoughts In Adolescents Through Relaxation Therapy Using Body Sensors. Psikologia Jurnal Psikol. 5(1):11–20.

Zsido, A. N., Stecina, D. T., Cseh, R., & Hout, M. C. (2022). The Effects Of Task-Irrelevant Threatening Stimuli On Orienting- And Executive Attentional Processes Under Cognitive Load. British Journal Of Psychology (London, England: 1953), 113(2), 412–433. Https://Doi.Org/10.1111/Bjop.12540.




DOI: http://dx.doi.org/10.52365/jm.v11i2.1520

Article Metrics

Abstract view : 248 times
PDF - 102 times

Copyright (c) 2025 Sofia Mawaddah, Nova Indriani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 


Publisher:
Jurusan Kebidanan
Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Gorontalo
Jalan Taman Pendidikan, Kelurahan Moodu, Kecamatan Kota Timur, Gorontalo, Provinsi Gorontalo
Tel. (0435)827182, Fax. (0435)827182
email: jm@poltekkesgorontalo.ac.id
Support By: